niedziela, 1 listopada 2015

Kaki-bogactwo witamin i nie tylko

   Kiedy byłam ostatnio w sklepie, na dziale owoców i warzyw, zobaczyłam dziwny owoc przypominający wyglądem pomarańczowego i większej wielkości pomidora z 4 listkami na górze. Z zaciekawieniem spojrzałam na etykietę z nazwą owocu i okazało się, że jest to kaki.
          
         


Co to właściwie jest kaki?
   Przyznaję się, że nigdy wcześniej nie słyszałam o tym owocu, dlatego przed jego spróbowaniem postanowiłam znaleźć o nim trochę informacji i się z wami nimi podzielić. 
   Kaki (inaczej persymona) to owoc, który otrzymywany jest z plantacji hurmy wschodniej (hebanowce). Drzewa te rosną głownie w Chinach, Korei i Japonii oraz w ciepłych rejonach Azji Środkowej, a także w Ameryce Północnej (Kalifornia) i południowej Europie. Persymona jest źródłem witaminy A, C, błonnika i przeciwutleniaczy, a także zabija komórki rakowe.

        


Jaki smak i zapach ma owoc hurmy wschodniej?
   Pierwsze co to po przekrojeniu owocu czuć zapach cytrusowy, ale i zarazem słodki, którego nie potrafię skojarzyć z żadnym innym znanym mi zapachem. Owoc ten ma smak zbliżony do czegoś między awokado a śliwką-dokładniej nie da się tego opisać (musicie sami spróbować, aby się o tym przekonać). Natomiast w konsystencji persymona nie jest ani twarda ani miękka, co jest według mnie dużym plusem.
   Przyznaję, że kaki bardzo mi smakowało i myślę, że zakupie je jeszcze niejeden raz. W internecie przeczytałam, że można zrobić z nich babeczki lub je zasuszyć (wtedy podobno smakują jak figi), dlatego myślę, że za jakiś czas postaram się poeksperymentować z nimi w kuchni. 
      
        


Jak wybrać w sklepie dojrzałe kaki i jak je przechowywać?
   Jeśli ktoś z was chciałby kupić persymonę, ale nie wie jak znaleźć tą właściwą-oto kilka informacji jak wybrać dorodny owoc:
1. Najlepiej wybrać owoc okrągły, mięsisty, o gładkiej, połyskującej skórce i głęboko czerwonym zabarwieniu. 
2. Nie powinno się kupować persymony bez zielonych liści na wierzchołku.
3. Jeżeli nie chcesz od razu jeść kaki to lepiej kup twardszą sztukę i zostaw, by owoc dojrzał.
   A jak je przechowywać? Najlepiej dojrzały owoc trzymać w lodówce i zjeść go dość szybko od dnia zakupu, żeby nie spleśniał (bo tego byśmy nie chcieli). 




1 komentarz: